Nové otázky pro autoškoly se zaměřují na dodržování bezpečné vzdálenosti a rizikové situace
Reagovat na změny v zákonu o silničním provozu, ale také přimět uchazeče o řidičské oprávnění pochopit pravidla silničního provozu a naučit je správně vyhodnocovat krizové situace. To je cílem nových otázek, které zástupci Ministerstvo dopravy, Asociace autoškol ČR a Policie ČR představili na tiskové konferenci. Žáci autoškol se s novými otázkami setkají od 10. března letošního roku.
O řidičské oprávnění žádá ročně přibližně 120 tisíc zájemců. Od 10. března 2024 na ně při skládání závěrečné teoretické zkoušky v autoškole čeká 45 nových otázek. „Rizikové situace, novinky od 1. ledna 2024, bezpečná vzdálenost mezi vozidly i jízda v jízdních pruzích a připojování se. To jsou témata pro nové otázky v autoškolách, se kterými se uchazeči o řidičské oprávnění budou setkávat již od března letošního roku. Zaměřili jsme se na oblast aktuálních legislativních změn a témata, ve kterých se chybuje,“ říká Milan Janda z Ministerstva dopravy.
„Nedodržení bezpečného odstupu je jednou z častých příčin nebezpečných situací na silnicích. Proto jsme společně chtěli, aby se v nových otázkách objevily i ty nejdůležitější změny od Nového roku. A mezi ně právě patří i upravená značka ukazující řidičům, jak si tuto bezpečnou vzdálenost mezi vozidly správně udržet,“ říká jeden z tvůrců nových otázek Pavel Fiala z Policie ČR.
Pětatřicet nových otázek bude statických, deset dynamických. Dynamické otázky s krátkými videosekvencemi vycházejí z projektu „Hazard Perception“, tedy vnímání rizik. Je to směr, kterým se moderní země ubírají při vzdělávání řidičů. „Tyto otázky se věnují třeba rizikovému chování nebo průjezdům křižovatek. Funguje to velmi jednoduše. Nejprve je položena otázka, následuje video a poté mohou účastníci zkoušek zaškrtnout správnou odpověď z variant, které jim budou nabídnuty,“ říká místopředseda Asociace autoškol ČR Jiří Novotný.
Kompletní sada v současné době obsahuje přes 1 000 otázek a jejich počet průběžně narůstá. Cílem je dostat se minimálně na 1 500, což je standard uplatňovaný například v Německu. Změny pokračují druhým rokem a přibližně jednou za čtvrt roku přibývá několik desítek nových zadání. „Důvod postupného přidávání po desítkách otázek je prostý. Mění se některá pravidla, dopravní značky a je třeba více a lépe testovat a komunikovat problematická témata, jako například bezpečnou vzdálenost atd.“ uvádí předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.
Kompletní sadu nových otázek najdete na webu noveotazky.cz nebo na portálu hazardperception.cz, kde jsou navíc jednotlivé situace rozebrané z pohledu platných předpisů.
Všechny otázky si již může procvičovat i veřejnost a se zvyšováním povědomí o novinkách či správném řešení dopravních situací může pomoci i připravovaný seriál vybraných otázek na sociálních sítích ministerstva.
Zdroj: Ministerstvo dopravy