Jihočeský kraj navrhuje levnější variantu obchvatu Českého Krumlova. Tunel by z plánů mohl zmizet.
Ministerstvo dopravy zřejmě ustoupí od původního záměru postavit obchvat Českého Krumlova s více než kilometrovým tunelem. Analýza projektu totiž ukázala, že náklady ve výši přibližně 3,1 miliardy korun jsou neúměrné jeho přínosu. Jihočeský kraj proto přišel s novým návrhem – delší trasou bez tunelu, která by měla být přibližně o polovinu levnější.
Plánovaný obchvat je součástí přeložky silnice I/39, spojující České Budějovice s Lipenskou přehradou, jednou z nejnavštěvovanějších turistických oblastí na jihu Čech. Podle hejtmana Martina Kuby (ODS) se situace od doby, kdy byl projekt navržen, výrazně změnila.
„Ve chvíli, kdy by se začalo stavět, bude dálnice D3 dokončená až k rakouským hranicím. To znamená, že většina dopravy směřující k Lipnu pojede právě po dálnici a přes Vyšší Brod. Český Krumlov tak tranzitní doprava prakticky mine,“ vysvětlil Kuba.
Analýza ministerstva dopravy podle něj hodnotila nejen finanční stránku projektu, ale i dopady na životní prostředí, hlučnost nebo přínosy pro místní obyvatele. Výsledek ale vyznívá jednoznačně – stávající projekt je ekonomicky nevýhodný, a to především kvůli členitému terénu v okolí města. „Nejnákladnější částí je 1,6 kilometru dlouhý tunel. Ten stavbu výrazně prodražuje,“ dodal hejtman.
Jihočeský kraj proto navrhuje alternativní trasu, která by se tunelu vyhnula. Nové řešení by sice bylo delší, ale jeho odhadované náklady se pohybují kolem 1,5 miliardy korun. „Záleží ovšem na vedení města, jaký záměr zapracuje do svého územního plánu,“ upozornil Kuba.
Část obyvatel Českého Krumlova navíc považuje výstavbu obchvatu za zbytečnou. Podle dopravních statistik projelo v roce 2023 na vjezdu do města téměř 23 tisíc aut denně, ale na výjezdu směrem na Kájov už jen asi 9 500. To znamená, že jen přibližně 40 procent vozidel městem skutečně projíždí, zatímco většinu tvoří místní doprava.
„Tranzitní doprava představuje menšinu. A tento podíl ještě klesne, jakmile bude hotová dálnice D3,“ dodal hejtman.
Zatím není jasné, kdy by mohla být nová varianta obchvatu projednána. Ministerstvo dopravy bude muset nejprve posoudit, zda se levnější návrh stane základem pro další přípravu projektu.
REDAKCE / Zdroj: ČTK / obrázek je ilustrační

