Tři nové úseky dálnice D3 jsou v provozu, včetně tunelu Pohůrka. Uleví dopravě v Budějovicích.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v sobotu 21. prosince slavnostně otevřelo tři nové úseky dálnice D3 v Jihočeském kraji. Tyto úseky, spojující Úsilné s Kaplicí-nádraží, měří dohromady 28,4 kilometru a zahrnují i dálniční obchvat Českých Budějovic s téměř kilometrovým tunelem Pohůrka.
Výstavba těchto částí si vyžádala náklady přibližně 14,5 miliardy Kč bez DPH, přičemž více než devět miliard Kč bylo financováno z prostředků Evropské unie. Nové úseky zásadně uleví přetížené dopravě v Českých Budějovicích a přinesou komfortnější spojení pro řidiče směřující na jih k rakouským hranicím nebo dále na jih Evropy.
„Ještě před vánočními svátky otevíráme nesmírně důležitou část dálnice D3 kolem Českých Budějovic až ke sjezdu Kaplice nádraží. Je to téměř 30 kilometrů, které urychlí a zjednoduší cestu mnoha lidí, kteří míří na jih, do Rakouska nebo až k moři. Hlavně se ale zjednoduší život lidem, kteří žijí v Českých Budějovicích a v Jihočeském kraji,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Je to historický moment, opravdu historický okamžik pro České Budějovice, celou aglomeraci i Jihočeský kraj. Když se podíváme do historických knih, jak se vyvíjela některá města nebo regiony, vždy tam najdeme zmínky o podobných okamžicích – například o přivedení železnice nebo výstavbě velké infrastrukturní stavby. A právě takový významný moment dnes zažíváme. Jak sami vidíte, za námi už vyjíždějí první auta. Tento projekt je unikátní a přinese významnou pomoc Českým Budějovicím, protože obchvat bude sloužit nejen jako tranzitní cesta pro dopravu mířící ze severu na jih a dál do Rakouska, ale také jako nezpoplatněná komunikace, která odlehčí městské dopravě. To ocení nejen ti, kteří projíždějí, ale i obyvatelé okolí. V dojezdové vzdálenosti 20 minut od města totiž žije přibližně dalších 100 000 lidí. Ti budou mít díky obchvatu lepší možnosti dopravy bez nutnosti projíždět centrem města. Samozřejmě, aby byla dopravní situace v centru dlouhodobě odlehčena, je potřeba dokončit další navazující stavby. Přesto už dnes tento obchvat znamená obrovský krok kupředu,“ řekl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.
Technická náročnost stavby: tunel Pohůrka
Nejnáročnějším stavebním úsekem byla část Úsilné–Hodějovice (7,2 km), jejíž dominantou je hloubený tunel Pohůrka. Tento téměř kilometrový tunel, nad nímž je místy až 20 metrů země, je jedním z nejmodernějších v Česku. Nabízí v každém tubusu dva pruhy a rychlostní limit 100 km/h.
Tunel je vodotěsný, vybavený systémem na odvodnění a má vybetonovanou podlahu silnou 1,3 metru. Nad tunelem vysází ŘSD stromy a České Budějovice plánují v této lokalitě vybudovat sportoviště a zábavné prvky.
„Úsek Úsilné–Hodějovice se stavěl více než pět let. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě, navíc během výstavby výrazně vzrostly ceny některých materiálů,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
S uvedením těchto tří úseků do provozu dosáhla jihočeská část dálnice D3 téměř 100 kilometrů. Celá dálnice D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, bude mít 170 kilometrů. Dokončení celé trasy je naplánováno na rok 2031, kdy mají svůj poslední úsek dokončit i Rakušané.
Zdroj a foto: Jihočeský kraj