Do třetího ročníku projektu Trenéři ve škole, který probíhal od října do prosince, se zapojilo už pět píseckých škol. K základním školám E. Beneše, T. G. Masaryka, J. K. Tyla a T. Šobra nově přibyla ZŠ J. Husa. Výuku vybraných hodin tělesné výchovy vedenou proškoleným sportovním trenérem absolvovalo zhruba 350 dětí ze 14 třetích tříd. Program Trenéři ve škole je založen na zapojení proškolených sportovních trenérů do hodin tělesné výchovy tříd prvního stupně, kde v pravidelné rotaci spolupracují s učiteli na správném a pestrém pohybovém rozvoji dětí. Jeho cílem je děti „rozhýbat“ a vybudovat v nich pozitivní vztah ke sportu.
„V píseckých školách se střídalo sedm trenérů pěti různých sportů – fotbal, házená, všestrannost, tanec a plavání. Registrujeme i zájem o zařazení atletiky. Trenéři rotovali vždy po měsíci, což v praxi většinou znamenalo čtyři hodiny ve třídě. Výuka probíhala v tělocvičnách jednotlivých škol a trenéři využívali i pomůcky, a to buď své nebo škol,“ uvedl předseda sportovní komise Miroslav Janovský. Podle něj je projekt velmi užitečný hned z několika důvodů. „Hlavním cílem trenéra je, aby všechny děti odcházely z hodiny s úsměvem a zpocené. Ze zpětné vazby, kterou od dětí máme, víme, že se to daří. Žáky hodiny s trenérem baví a těší se na ně. Získávají díky tomu kladný vztah k pohybu a sportu, což považuji v dnešní době za nesmírně důležité,“ zdůraznil a doplnil, že má program význam i pro práci učitelů, kteří se hodin aktivně účastní v roli „asistentů“ trenéra, získávají skvělou edukaci a vidí, že jde tělocvik dělat i trochu jinak. Spolupráce trenérů s vyučujícími byla podle něj konstruktivní, žáci i vyučující si program velmi chválí.
„Trenéři ve škole je vynikající počin. Děti velmi baví, na trenéry i trenérky se vždy těší. Z pedagogického hlediska jej také vítám, rozšířila jsem si zásobu her, honiček i dalších pohybových aktivit,“ uvedla Helena Zabilková ze ZŠ T. Šobra. Její kolegyně Klára Kempferová ji doplnila: „Projekt Trenéři ve škole je pro děti i mne jako učitelku velice přínosný. Je skvělé, že zkušení trenéři spolupracují s učiteli a společně děti motivují k pohybu. Mají připravené zajímavé pohybové aktivity, které cílí na všechny skupiny dětí. Každé z dětí si najde to ‚své‘. Jako velice pozitivní vidím také to, že většina trenérů jsou muži. Na prvním stupni ve školách často dětem mužský element chybí.“
Program pozitivně hodnotí i učitel ze ZŠ J. Husa Lukáš Hradský: „Po třech měsících, kdy jsem měl možnost mít v hodinách trenéry házené, gymnastiky a fotbalu, mohu projekt jen doporučit. Největším kladem je, že děti jsou prakticky celou vyučovací hodinu v pohybu a díky tandemové výuce je tak hodina maximálně využita. Každá hodina je velmi pěkně připravena a děti mají možnost vyzkoušet si sporty, které by si v běžných hodinách ne vždy mohly vyzkoušet. Vedle spousty nových zážitků a dovedností, které si z hodin s trenéry odnášejí, jsou tyto hodiny přínosné i pro nás učitele. Přináší nám jak novou inspiraci, co se týče různých her a cvičení, tak nám především ukazuje různé cesty, jak by se také dala tělesná výchova dělat, aby si ji děti patřičně užily a byla i co největším přínosem pro jejich další rozvoj.“
Město Písek na program Trenéři ve škole tomto roce přispělo částkou 334 000 korun. Účast píseckých škol v tomto programu bude pokračovat i v příštím roce.
Zdroj a foto: Město Písek